Kopen van een woning

Wat is een koper?

Eén van de partijen bij de bijzondere overeenkomst van koop, het aanschaf van goederen en/of genot van diensten, en diegene die verplicht is de prijs te betalen.

Wat zijn de plichten van de koper (consument)?

  • De koper dient de koopprijs te betalen bij ontvangst van het product, tenzij anders is afgesproken.
  • De koper dient de zaak te aanvaarden indien de zaak conform het gekochte is en geen zichtbare gebreken vertoont en hij dus niet beklaagt over de non-conformiteit. De koop kan ontbonden worden indien de koper de zaak niet komt afhalen.

Wat zijn de rechten van de koper?

  • De verkoper moet ervoor zorgen dat de koper eigenaar wordt van het gekochte product.
  • Het product moet voldoen aan de eisen van de koper.

Wat moet je doen als de koopovereenkomst niet nagekomen wordt?

Op het moment dat de koopovereenkomst is gesloten zijn koper en verkoper verplicht zich aan de afspraken te houden. De twee partijen dienen hun overeenkomst na te komen. Als dat niet het geval is, spreekt men van een tekortkoming in de nakoming. U kunt nu een aantal dingen doen:

Nakoming eisen

U schrijft een brief naar de verkoper waarin u hem aanmaant de overeenkomst na te komen. U stelt hem dus ingebreken. Vergeet niet een reactie-termijn in uw brief te vermelden.

Het opschorten van de eigen verplichtingen

Zolang de verkoper uw product niet levert hoeft u niet te betalen. U schort uw eigen verplichtingen op tot op het moment dat het product geleverd wordt en aan uw wens voldoet.

Het ontbinden van de overeenkomst

U bent al een tijdje verder maar het schrijven van u brief heeft niet geholpen. U kunt de overeenkomst dan ontbinden. Op deze manier worden de rechten en plichten van de koper en verkoper ontbonden. U hoeft op dit moment dus ook niet meer te betalen.

Schadevergoeding eisen

Doordat de verkoper zijn of haar plichten niet nagekomen is heeft u schade geleden. De schade moet dan wel toerekenbaar zijn aan de verkoper. Tevens dient er materiële schade te zijn (geld wordt ook onder materiële schade gerekend). En de schade moet te maken hebben met het uitblijven van de plichten van de verkoper.

Indien het gekochte product niet aan de overeenkomst voldoet en bijvoorbeeld voortijdig stuk gaat, heeft u recht op reparatie van het product. Indien het product niet te repareren is heeft u recht op een nieuw product. U dient de verkoper wel instaat te stellen om het probleem op te lossen. Indien het probleem niet wordt opgelost kunt u verdere stappen zoals bovenstaand beschreven ondernemen. Let er wel op dat u brieven aan de verkoper aangetekend verstuurd.

Welke problemen zijn er?

  • De koper betaalt de gevraagde prijs niet op tijd.
  • De koper houdt zich niet aan de koopovereenkomst
  • De koper verkoopt het goed verder aan een hogere prijs

Welke oplossingen zijn er?

Indien u hulp nodig heeft of wilt weten of u in uw recht staat kunt u contact opnemen met een consumentenorganisatie deze helpen u graag verder met u problemen. Mocht dit ook niet helpen kunt u naar de geschillencommissie stappen.

Bestel hier de oplossing voor jouw situatie

Zit jij ook met dit probleem? Wij helpen je verder

Hoe werkt het?

  • 1. Vul het formulier in. Wij analyseren jouw situatie en vraag.
  • 2. We bellen jou op en reiken enkele mogelijke oplossingen aan.
  • 3. Kies vrijblijvend uw oplossing

Waarom kiezen voor Jureca?

  • 1. Betaalbaar advies op maat van een gespecialiseerde advocaat
  • 2. Praktische oplossing voor jouw situatie
  • 3. Snel antwoord op jouw vraag

Heb je een advocaat nodig? 

Wij helpen jou graag verder. 

  • Gratis intake gesprek
  • Analyse van jouw situatie
  • Vaste en gunstige tarieven
  • Platform van 70 gespecialiseerde advocaten
Meer info over online juridisch advies