Heb je een advocaat nodig?

Wij helpen jou graag verder. 

  • Vind een advocaat
  • Analyse van jouw situatie
  • Vaste en gunstige tarieven
  • Platform van 70 gespecialiseerde advocaten
Meer info over online juridisch advies

Heb je nood aan betaalbaar juridisch advies?

Leven in het buitenland: wat betekent dit voor je pensioen?

Je pensioen doorbrengen in een warm land, het is de droom van veel Belgen. Veel gelukzoekers weten doorgaans niet wat zo’n verhuis betekent voor hun pensioen. Wij laten in dit artikel ons licht schijnen over de impact van een verhuis op je pensioen.

Wie naar het buitenland wil verhuizen, gaat best niet over één nacht ijs. Zo’n verhuis gaat immers gepaard met heel wat paperassen.  Zo moet je je uit het bevolkingsregister van je gemeente laten schrijven en is het een goed idee om je aan te melden bij de Belgische ambassade of consulaat in het land waar je vertoeft.  Via deze link vind je de adressen van alle ambassades en consulaten van België.

De impact op je pensioen

Wie reeds met pensioen is, moet toch wat voorbereidend werk doen, wil hij in het buitenland kunnen genieten van een zorgeloos pensioen. Zo is het belangrijk dat je de pensioendienst twee maanden voor je vertrekt laat weten wanneer je het land verlaat en wat je nieuw adres is. Je kan de pensioendienst via een brief op de hoogte brengen.

Je bent niet verplicht om je huidige bank te verlaten. Zo kan je je pensioen nog altijd laten storten op een Belgische rekening. Indien je een rekening opent op je nieuwe locatie bij een lokale bank dien je dat rekeningnummer over te maken aan de pensioendienst. Dat moet ook twee maanden voor je vertrek gebeuren. Je kan beslissen om je pensioen te laten storten op je Belgische rekening om het vervolgens via een doorlopende opdracht door te storten naar je buitenlandse rekening. Hou er wel rekening mee dat dit enkele dagen in beslag kan nemen.

Bewijs dat je leeft

Om je pensioen te kunnen ontvangen, is het belangrijk dat de Belgische overheid weet dat je leeft. Daarom moet je één keer per jaar een levensbewijs invullen en bezorgen aan de Belgische staat. Dat moet gebeuren dertig dagen na ontvangst. Het levensbewijs moet aan een aantal voorwaarden voldoen om geldig te zijn. Zo moet je het bewijs zelf ondertekenen, je persoonsgegevens vermelden op de achterzijde en moet een bevoegde lokale overheid het document valideren.

Indien je er niet in slaagt om aan die vereisten tegemoet te komen, kan de Belgische overheid je levensbewijs weigeren en dus de betaling van je pensioen schorsen.Ons land wisselt met sommige andere landen de gegevens elektronisch uit. In dat geval moet je geen levensbewijs invullen en opsturen. Als je toch een levensbewijs ontvangt, dan moet je dat altijd tijdig invullen en terugsturen.

Moet ik belastingen betalen?

Wie in een EER-land (en Zwitserland) woont en een Belgisch pensioen ontvangt, moet daarop een ZIV-bijdrage betalen (ziekte-en invaliditeitsverzekering).Je kan een vrijstelling aanvragen op voorwaarde dat je niets terugbetaald krijgt uit de Belgische gezondheidskas.

Afhankelijk van het land waar je woont, moet je al dan niet bedrijfsvoorheffingen betalen. Zo wordt er vermeden dat je in sommige landen dubbele belastingen betaalt.

Nog op zoek naar een persoonlijke lening? Vind hier het beste tarief voor jou.