Medische fout

Wat is een medische fout?

Een medische fout is een fout die optreedt door een medische behandeling of een fout die optreedt als een ongewenst en vermijdbaar neveneffect van een medische behandeling. Zo’n fout wordt veroorzaakt door een zorgverstrekker of arts, een verpleegkundige of het paramedisch personeel.

Voorwaarden

De schade moet “abnormaal” zijn. Dit is al er zich na een medische interventie gevolgen voordoen die niet het resultaat zijn van de normale toestand van de patiënt. Als je een ziekenhuisbacterie oploopt, kan je naar het fonds. Als je haaruitval krijgt van een chemotherapie, kan dat niet want die schade is (spijtig genoeg) voorspelbaar.

De schade moet verder “voldoende ernstig” zijn. Dat is in vier gevallen zo:

  • Bij blijvende invaliditeit van minstens 25 %
  • Bij arbeidsongeschiktheid van minstens 6 opeenvolgende maanden of 6 niet opeenvolgende maanden in een periode van 1 jaar
  • Bij overlijden
  • Bij schade die de levensomstandigheden zwaar verstoort (ook economisch)

Fonds

Je kan vergoeding krijgen voor schade die het gevolg is van een "zorgprestatie". Je kan binnen de 5 jaar nadat de schade werd vastgesteld en er geweten is waar en door wie de schade is veroorzaakt, naar het fonds stappen. 

De procedure wordt opgestart met een adviesaanvraag. Het fonds onderzoekt de eventuele aansprakelijkheid van de zorgverlener en de ernst van de schade. Het advies volgt ten laatste 6 maanden na de aanvraag. 

Bij geen fout:

  • Als er geen fout werd gemaakt, betaalt het fonds de vergoeding uit als de schade voldoende ernstig is. Zij betalen volgens de regels van het gemeen recht, dus de volledige schade zonder plafonds en vrijstellingen.
  • Als er geen fout werd gemaakt maar de schade wordt als onvoldoende ernstig beschouwd, wordt het dossier zonder vergoeding gesloten.

Bij een fout:

  • Als men meent dat de zorgverlener een fout heeft gemaakt en de schade is voldoende ernstig, dan stuurt het fonds het dossier door naar de verzekeraar van de zorgverlener en vraagt hen een regelingsvoorstel te doen. Het fonds komt opnieuw tussen als het voorstel ontoereikend is of als de verzekeraar de aansprakelijkheid van de zorgverlener betwist.  In dat geval betaalt het fonds de vergoeding uit en eist dit zelf terug van de verzekeraar. 
  • Als er een fout werd gemaakt maar er is geen verzekeraar of een verzekeraar met onvoldoende waarborgen, dan vergoedt het fonds het slachtoffer en dit ook voor minder ernstige schade.

Als je het niet eens bent met het advies van het fonds of met de grootte van de uitgekeerde vergoeding, kan je dit aanvechten bij de rechtbank van 1ste aanleg. 

Welke problemen zijn er?

  • Er wordt iets anders geopereerd dan was afgesproken.
  • Het toedienen van een verkeerd medicijn.
  • Een infectie werd niet waargenomen.
Stel hier jouw vraag

Zit jij ook met dit probleem? Wij helpen je verder

Hoe werkt het?

  • 1. Vul het formulier in. Wij analyseren jouw situatie en vraag.
  • 2. We bellen jou op en reiken enkele mogelijke oplossingen aan.
  • 3. Kies vrijblijvend uw oplossing

Waarom kiezen voor Jureca?

  • 1. Betaalbaar advies op maat van een gespecialiseerde advocaat
  • 2. Praktische oplossing voor jouw situatie
  • 3. Snel antwoord op jouw vraag

Heb je een advocaat nodig? 

Wij helpen jou graag verder. 

  • Gratis intake gesprek
  • Analyse van jouw situatie
  • Vaste en gunstige tarieven
  • Platform van 70 gespecialiseerde advocaten
Meer info over online juridisch advies