Heb je een advocaat nodig? 

Wij helpen jou graag verder. 

  • Gratis intake gesprek
  • Analyse van jouw situatie
  • Vaste en gunstige tarieven
  • Platform van 70 gespecialiseerde advocaten
Meer info over online juridisch advies

Wat zijn je rechten wanneer je vlucht wordt geannuleerd?

Een vlucht die geannuleerd wordt, is een bron van ergernis voor iedere reiziger. Veel mensen weten niet wat hun rechten zijn bij een annulering.

Een onverwachte staking, slechte weersomstandigheden,.. Het zijn maar enkele zaken die ervoor kunnen zorgen dat je vlucht plotsklaps geannuleerd wordt. Hoe dan ook zijn er enkele wettelijke bepalingen waar de luchtvaartmaatschappijen zich aan moeten houden. Om te beginnen zijn ze verplicht je een alternatief aan te bieden, of de reservering van je vlucht terug te betalen.  

Rechten bij alternatieve vlucht

Wie kiest voor een alternatieve route naar zijn bestemming heeft recht op allerhande zaken. Zo moet de verantwoordelijke luchtvaartmaatschappij maaltijden en verfrissingen aanbieden, in redelijke verhouding tot de wachttijd. Daarnaast heb je recht op twee gratis telefoongesprekken. De luchtvaartmaatschappijen moeten indien nodig voor overnachting in een hotel zorgen. Zij zijn eveneens verantwoordelijk voor het vervoer tussen de luchthaven en het hotel.  

Reizigers die hun vakantie in duigen zien vallen door een annulering, eisen vaak een schadevergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Zij komen soms van een kale reis terug. Luchtvaartmaatschappijen zijn namelijk niet verplicht om bij iedere annulering een schadevergoeding te betalen.  

Recht op een schadevergoeding

Er is pas sprake van een schadevergoeding als er aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet de luchtvaartmaatschappij pas een compensatie betalen wanneer er geen sprake is van overmacht. Een plotse storm is een mooi voorbeeld van overmacht.  

Indien de luchtvaartmaatschappij je voldoende op voorhand heeft verwittigd van de annulering heb je evenmin recht op een schadevergoeding. Dat is sowieso het geval wanneer je minstens twee weken voor vertrek op de hoogte bent gebracht van de annulering.

Ook wie binnen die tijdspanne wordt verwittigd, heeft niet altijd recht op een compensatie. De luchtvaartmaatschappij kan aan een schadevergoeding ontsnappen als die je een alternatieve vlucht aanbiedt die aan een aantal vereisten voldoet. Dat is het geval voor wie tussen veertien en zeven dagen voor vertrek een voorstel ontvangt om een andere vlucht te nemen waarvan het vliegtuig maximaal twee uur vroeger vertrekt en maximaal vier uur later toekomt dan de oorspronkelijke vlucht. Hetzelfde geldt voor wie minder dan zeven dagen voor zijn vertrek een alternatieve vlucht aangeboden krijgt die hoogstens 1 uur vroeger vertrekt en hoogstens 2 uur later aankomt dan de oorspronkelijke vlucht.

Hoeveel bedraagt de schadevergoeding?

Hoeveel de vergoeding bedraagt, is afhankelijk van de reisafstand. Wie minder dan 1.500 kilometer moet reizen, krijgt een vergoeding van 250 euro. Dat bedrag loopt op tot 400 euro voor vluchten van meer dan 1.500 kilometer binnen de Europese Unie. Dezelfde schadevergoeding is van toepassing op vluchten tot buiten de Europese Unie waarvan de reisafstand tussen 1.500 en 3.500 kilometer ligt. Wie een langere reis gepland heeft, kan een schadevergoeding van 600 euro eisen.  

Die schadevergoedingen worden gehalveerd als je een andere vlucht neemt waarvan de aankomsttijd slechts enkele uren later is dan de oorspronkelijke landing. Die halvering geldt voor alle vluchten tot en met 1.500 kilometer die binnen de twee uur van de oorspronkelijke aankomsttijd op de eindbestemming landen. Dat cijfer wordt opgetrokken tot drie uur voor alle vluchten van meer dan 1.500 kilometer en voor alle vluchten buiten de EU met een afstand tussen 1.500 en 3.500 kilometer. Voor alle andere vluchten moet de aankomsttijd binnen de vier uur na de oorspronkelijke aankomstuur liggen.

Wie recht wil hebben op een schadevergoeding, vraagt best een annuleringsverklaring aan de luchtvaartmaatschappij. Op die manier heb je een bewijs in handen dat de vlucht geannuleerd is.  

En wat als je doorheen een ander continent reist?  

Wie naar een ander continent (zoals Amerika) reist, hoeft zich weinig te zorgen. Vluchten tussen de EU en bestemmingen in andere continenten vallen onder dezelfde regeling als hierboven. Dat werd in 2004 mogelijk gemaakt dankzij de verordening (EG) 261/2004. Die Verordening is van toepassing op alle vluchten vanuit een lidstaat van de EU, naar een lidstaat van de EU (maatschappij moet wel vergunning van een Europese lidstaat hebben gekregen) en vanuit een derde land naar een derde land, indien deze vluchten minsten een tussenlandingsplaats in Europa omvatten.

Wie beslist om door bijvoorbeeld de Verenigde Staten te reizen en dus gebruikmaakt van binnenlandse vluchten, kan geen aanspraak maken op de bovenstaande compensatieregeling. Ieder land buiten de EU heeft zijn eigen regels.In de VS zijn de luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld vrij om zelf te bepalen of ze compensatievergoeding geven. Het merendeel van de maatschappijen betaalt het vliegticket terug zonder meer. Ze zijn niet verplicht om je bijvoorbeeld gratis verfrissingen te geven.

Breng je baas op de hoogte

Wie vastzit op zijn vakantiebestemming, brengt best zo snel mogelijk zijn werkgever op de hoogte. Eenmaal je werkgever op de hoogte is van de annulering van je vlucht, ben je niet ongewettigd afwezig. Je krijg weliswaar geen loon voor de dagen die je niet kan werken. In sommige gevallen heb je wel recht op een uitkering wegens overmacht van de RVA. Het is aan de werkgever of diens sociaal secretariaat om een aanvraag tot erkenning in te dienen bij de RVA.  

Je kan ook met je werkgever tot een overeenkomst komen waarbij je de verloren arbeidsdagen omzet in verlofdagen. Op die manier verlies je geen loon.  

Extra bescherming

Wie wil genieten van extra garanties of bescherming, kan zelf enkele maatregelen treffen. Zo kan je bijvoorbeeld een annuleringsverzekering afsluiten. Wie een kredietkaart heeft, is soms al voldoende beschermd als hij de reis volledig bekostigt met zijn kaart. Veel kredietkaarten gaan immers gepaard met een resem reisverzekeringen. Wie wil weten welke kredietkaart het best aansluit bij zijn reisplannen, vergelijkt best de kredietkaarten. Alleen zo ben je zeker dat je een kredietkaart op maat hebt.