Heb je een advocaat nodig? 

Wij helpen jou graag verder. 

  • Gratis intake gesprek
  • Analyse van jouw situatie
  • Vaste en gunstige tarieven
  • Platform van 70 gespecialiseerde advocaten
Meer info over online juridisch advies

Wat kan je doen als jouw rechten geschonden zijn als consument?

Als consument hebt u bij de aankoop van goederen en diensten bepaalde rechten. Bij problemen met een verkoper kunt u op verschillende manieren hulp of advies krijgen. Als u het gevoel hebt dat u oneerlijk bent behandeld of als u van mening bent dat uw rechten als consument zijn geschonden dan kan u volgende stappen ondernemen:

1. Bespreek uw klacht over de geleverde goederen of diensten eerst met de verkoper

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. Maar als er iets mis is met het product, hoeft u niet meteen juridische stappen te ondernemen. De kosten van een rechtszaak en de tijd en de inspanningen die ermee gepaard gaan, staan vaak niet in verhouding tot het eigenlijke probleem.

Neem altijd in eerste instantie contact op met de verkoper om tot een oplossing te komen. Veel bedrijven hebben een eigen klachtendienst. Formuleer uw klacht duidelijk. Bevestig uw klacht schriftelijk (post, fax, e-mail). Zo hebt u een bewijs van uw klacht, wat latere misverstanden kan voorkomen.

2. Bemiddeling

Als u er niet in slaagt met de verkoper tot een oplossing te komen, hoeft u nog niet naar de rechter te stappen. Bemiddeling is vaak goedkoper en sneller. Heel wat advocaten zijn ook bemiddelaar. Om een goede advocaat/bemiddelaar te zoeken kan u Jureca gebruiken. 

3. Consumentenombudsdienst

Als u niet meteen gehoor vindt bij de verkoper, kunt u uw geschil toch nog buiten de rechtbank proberen op te lossen. Leg uw geschil voor aan de Consumentenombudsdienst(COD), het unieke loket voor consumenten met klachten. De COD is ook het centrale aanspreekpunt voor de bestaande ombudsdiensten en ziet erop toe dat uw vraag of klacht bij de juiste dienst belandt.
Als er voor uw concrete geval geen specifieke dienst voor klachtenbehandeling is, zal de COD de behandeling van uw dossier zelf op zich nemen. Die behandeling is gratis en gebeurt binnen een termijn van 90 dagen.

4. Juridische weg

Als u niet tot een vergelijk komt met de verkoper en als ook buitengerechtelijke bemiddeling niks oplevert, dan rest u in principe alleen de mogelijkheid gerechtelijke stappen te ondernemen om uw rechten te laten gelden. Daarvoor kunt u een advocaat in de arm nemen. Een advocaat zal de tegenpartij voor het gerecht dagen en een schadevergoeding eisen voor u. De gemakkelijkste manier om een goede advocaat te vinden is via Jureca.