Distributieovereenkomst

Wat is een distributieovereenkomst?

Een distributieovereenkomst is een overeenkomst, waarbij de leverancier (bijvoorbeeld een fabrikant) zich verplicht bepaalde producten of diensten aan de distributeur te leveren, met het oog op doorlevering van die producten of diensten aan afnemers van de distributeur.

De distributeur handelt hierbij voor eigen rekening en risico en op eigen naam, is een zelfstandige onderneming en (weder)verkoopt de producten of diensten van de leverancier aan de afnemers.

Waarom heb je het nodig?

  • Goede clausules zijn essentieel voor je marktpositie op langere termijn.
  • De distributieovereenkomst kan een prima middel zijn om zaken te doen en expansie te realiseren
  • Als u uw producten niet zelf op de markt wilt brengen maar dit graag over wilt laten aan anderen.

Wat moet er zeker in staan?

  • Inhoud
  • Producten en prijzen
  • Exclusiviteit
  • Territorium
  • Reclame activiteiten in de distributieovereenkomst
  • Duur
  • Beëindiging
  • Minimum van omzet   
    • een korting krijgt op de inkoopprijs bij afname van een bepaalde hoeveelheid producten. Op die manier wordt de distributeur beloond bij de realisatie van een bepaalde omzet.
  • Algemene voorwaarden
    • Het is erg belangrijk dat je in het contract ook je algemene voorwaarden opneemt. Zorg ervoor dat de afnemer op de hoogte is van je algemene voorwaarden voordat je de overeenkomst sluit. Wijs ze erop als je de offerte verstuurt en vermeld op de offerte dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn. Alleen op de factuur vermelden is niet genoeg. Het beste kun je de algemene voorwaarden onderdeel maken van het contract.
    • indien je internationaal gaat, best vertaling zodat het niet ongeldig wordt verklaard.

Tips

  • Daarbij is het voor de leverancier raadzaam om op te nemen dat de producten onder eigendomsvoorbehoud worden geleverd. Dat houdt in dat als geen betaling van de producten plaatsvindt, de eigendom niet overgaat op de distributeur. Zodoende vallen de geleverde goederen niet in een eventueel faillissement van de distributeur.
  • Leveranciers proberen ook nog wel eens vaste verkoopprijzen aan een distributeur op te leggen. Dat is niet toegestaan volgens de regels van het mededingingsrecht en afspraken daarover zijn dan ook niet rechtsgeldig. Een leverancier kan wel richtprijzen of adviesprijzen aan de distributeur meedelen, maar de distributeur hoeft die prijzen niet te hanteren. Het bepalen van een maximumprijs is overigens wel toegestaan. De ratio hiervan is dat de consument daardoor niet wordt benadeeld.