Nieuwe procedure verkeersboetes

Zoals je misschien weet worden verkeersboetes sinds recent efficiënter geïnd door de overheid. Zo werden in Juli 2017 en Maart 2018 enkele wijzigingen gemaakt in de procedure van verkeersboetes en hun betaling bij de verschillende overheidsdiensten. Dit gebeurde in kader van een Europese richtlijn die werd opgesteld in 2015 met als doel de vereenvoudiging van de procedure van verkeersboetes en het doorvoeren van het bevel tot betalen. 

Wat houdt deze wijziging in voor jou?

  • Vroeger, indien je niet akkoord ging met de onmiddellijke inning of minnelijke schikking, werd je verplicht om voor de rechtbank te komen (al werd dit vaak niet uitgevoerd wegens overbelasting van het rechtssysteem). Nu is dit proces veranderd, je krijgt nog steeds een onmiddellijke inning en minnelijke schikking maar hierna wijzigt het proces. Zo wordt er nu, indien je niets doet na de minnelijke schikking (zoals de boete betwisten), een betalingsbevel opgesteld. Dit betalingsbevel ligt 35% hoger dan de minnelijke schikking en staat het ministerie van Financiën toe de boete te innen. Dit is bijvoorbeeld mogenlijk door een deurwaarder of door middel van minder belasting terug te geven bij zij die personenbelastingen terugkrijgen. Het meest belangrijke hiervan is dat indien je een boete wilt betwisten, je dit nu zelf moet aangeven en hier stappen voor ondernemen. Je komt nu niet meer voor de rechtbank, waar je de boete kan betwisten, tenzij je dit zelf aanvraagt.

  • De overheid werkt nu met een website - https://www.verkeersboetes.be - waar je alles in verband met jouw verkeersboetes in orde kan brengen. Je kan er je boete betwisten, betalen (en controleren of de betaling gelukt is) en zelfs een ongeldige betaling corrigeren. Dit alles om de efficiëntie en duidelijkheid van het proces te verhogen. Dit is zelfs niet de enige wijziging die werd doorgevoerd. Zo wordt nu maar 1 brief, waar zowel je proces-verbaal als betalingsintructies instaan, in plaats van 2 aparte brieven verzonden. Verder volgt die brief nu een nationale modelbrief, wat vroeger niet altijd het geval was. Hierdoor worden er jaarlijks 3,5 miljoen minder brieven verzonden en maakt het alles nog wat eenvoudiger voor jou, win-winsituatie dus.

  •  Er is nu een centraal callcenter voor burgers met vragen rond hun verkeersboetes, hier kan iedereen dus terecht indien zaken niet volledig duidelijk zijn. Op de nieuwe website van de overheid - https://www.verkeersboetes.be - vind je het telefoonnummer van het callcenter en ook de meest gestelde vragen.

  • Waar vroeger meer dan 250 politieagenten zich moesten toewijden aan de administratieve opvolging van boetes, is dit nu overgenomen door Bpost. Hierdoor komen al die agenten nu vrij voor andere zaken.

Verder zullen, dankzij het project ‘Crossborder’, ook de straffen die buitenlanders op onze wegen maken opgevolgd worden. Hierdoor zullen ze de straffen die ze verdienen niet meer kunnen ontlopen en dus net als jou de boetes moeten betalen.

Indien je meer vragen hebt rond het betwisten van boetes kun je hier terecht. Jureca staat ook altijd voor je klaar met gratis advies over wat de beste oplossing is voor jou. Stel dat verdediging in de rechtbank nodig is, staat Jureca weer voor je klaar. Wij werken samen met advocaten gespecialiseerd in verkeersrecht verspreid over België. Verdediging in de rechtbank is volledig gratis indien je beschikt over rechtsbijstand, zoniet krijg je op voorhand een transparante en vaste prijs.